artykuł nr 6

UCHWAŁA NR XX/136/08 RADY GMINY PANKI z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach.

UCHWAŁA NR XX/136/08

RADY GMINY PANKI

 

z dnia 29 grudnia 2008 roku .

 

w sprawie uchwalenia Statutu

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach.

 

  Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art.40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 110 ust 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( tekst jednolity  Dz.U z 2008 r. Nr 115, poz 728 z późn. zm.)

 

Rada Gminy Panki

uchwala:

 

§ 1.

 

Ustala się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach stanowiący załącznik   nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka  Pomocy Społecznej w Pankach.

 

§ 3.

 

Traci moc Uchwała Nr XVI/114/04 Rady Gminy Panki z dnia 28 września 2004 r.  w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach. 

 

§ 4.

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Załącznik  Nr 1

do Uchwały  Nr XX/136/08 

Rady Gminy  Panki

z  dnia  29 grudnia 2008 roku  

 

STATUT

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pankach, zwany dalej Ośrodkiem (GOPS) jest budżetową jednostką

  organizacyjną gminy Panki, utworzoną celem realizacji własnych i zleconych gminie zadań z zakresu pomocy  

  społecznej.

2. Ośrodek działa w oparciu o przepisy:

1) ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późń. zm.),

2) ustawy z dn. 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2008. Nr 115, poz. 728, z późn. zm.),

3) ustawy z dn. 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Z 2005 r. Nr 249, poz.2104 z późń. zm.),

4) ustawy z 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę

o  pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z póżn. zm.),

5) ustawy z dnia 22 marca 1990 r.o pracownikach samorządowych (t.j.Dz.U.z 2001r.Nr 142, poz.1953 z późn.zm),

6) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139 poz. 992 z późn.zm.),

7) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów  ( Dz.U. z 2007 r. Nr 192

  poz. 1378 z późn. zm.)

8) ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001r. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.)

9) innych, właściwych aktów prawnych,

10) niniejszego Statutu.

 

§ 2.

 

1. Siedzibą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach jest Urząd Gminy Panki, a terenem działania jest

  Gmina Panki.

 2. Bieżący nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Panki.  

 

Rozdział II

 

Zakres działalności

 

§ 3.

 

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pankach, realizuje własne i zlecone gminie zadania z zakresu pomocy

  społecznej, świadczeń rodzinnych  oraz dodatków mieszkaniowych   polegające w szczególności na:

1) przyznaniu i wypłacaniu przewidzianych właściwymi ustawami świadczeń,

2) pracy socjalnej,

3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,

4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,

5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,

6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,

2. Zadaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach

zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb.

3.Ośrodek realizuje także zadania wynikające z przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do

alimentów.

4. Szczegółowy wykaz zadań realizowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej  w Pankach określony

jest w Regulaminie Organizacyjnym Ośrodka.

 

 

 

§ 4. 

 

1. Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje współpracując w tym zakresie, na zasadzie  

  partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami,

związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

2. W zakresie realizacji zadań zleconych, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pankach współdziała ponadto

z samorządem wojewódzkim i powiatowym, a gdy idzie o zadania zlecone z administracji rządowej

z Wojewodą.

3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pankach współpracuje także z jednostkami organizacyjnymi pomocy

  społecznej i innymi instytucjami w zakresie pomocy społecznej  z poza terenu gminy.

4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pankach podejmuje działania w celu pozyskania środków

  finansowych przeznaczonych na realizację zadań pomocy społecznej.

 

Rozdział III

 

Organizacja i zarządzanie 

 

§ 5. 

 

Szczegółową strukturę organizacyjna Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach.

 

§ 6.

 

1.Kierownik organizuje, kieruje pracą Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Kierownik wykonuje swoje zadania przy pomocy  Głównego Księgowego.

3. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Panki.

4. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach wykonuje czynności pracodawcy w stosunku  

do osób zatrudnionych w Ośrodku.

5. Kierownik, załatwia indywidualnie sprawy i wydaje decyzje administracyjne z zakresu zadań statutowych

i ustawowych na podstawie udzielonego przez Wójta  Gminy Panki upoważnienia. 

6. W razie nieobecności Kierownika zadania związane z bieżącym zarządzaniem Ośrodka wykonuje

  upoważniony pracownik,

7. Kierownik Ośrodka jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli

  i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka mających na celu realizację

  zadań statutowych Ośrodka wobec władz, organów instytucji i banków.

8. Kierownik Ośrodka zatwierdza w Regulaminie Organizacyjnym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

  w Pankach - zaopiniowanym przez Wójta Gminy Panki - podział na wewnętrzne komórki organizacyjne

  i ich szczegółowy zakres działań.

9. Kierownik może ustanowić za zgodą Wójta Gminy Panki swojego pełnomocnika procesowego.

10. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Wójt Gminy Panki.  

 

§ 7.

 

1. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach odpowiada przed Radą Gminy za właściwą

  realizację przypisanych Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej zadań oraz za prawidłowe wykorzystanie

  powierzonych Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej środków finansowo-rzeczowych.

2. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie

  z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

3. Kierownik Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej sprawuje nadzór nad gospodarką finansowo-księgową

jednostki i nadzór w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności

oraz celowości ponoszonych wydatków.

4.Kierownik wydaje zarządzenia wewnętrzne, polecenia służbowe oraz wprowadza regulaminy dotyczące

funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach.

 

 

 

 

 

Rozdział IV

 

Gospodarka finansowa i mienie 

 

§ 8.

 

1. Ośrodek jest jednostką sektora finansów publicznych prowadzącą gospodarkę finansową  w oparciu o odrębne

  przepisy.

2. Podstawą gospodarki finansowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach jest roczny plan

  finansowy, opracowany i zatwierdzony przez Kierownika Ośrodka na podstawie uchwały budżetowej Rady

  Gminy.

3. Ośrodek pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek

dochodów budżetu gminy.

4. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy.

5. Ośrodek nie tworzy gospodarstwa pomocniczego oraz rachunku dochodów własnych.  

 

Rozdział V

 

Postanowienia końcowe

 

§ 9.

 

Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pankach nadaje Rada Gminy  w Pankach.

 

§ 10.

 

Zmiana postanowień Statutu wymaga zachowania trybu określonego dla jego uchwalenia.

 

§11.

 

Reorganizacja lub likwidacja Ośrodka następuje z mocy stosownej Uchwały Rady Gminy w Pankach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

artykuł nr 7

UCHWAŁA NR XX/135/08 RADY GMINY PANKI z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie nieodpłatnego nabycia na mienie gminne nieruchomości rolnych położonych w Kałmukach

UCHWAŁA NR XX/135/08

RADY GMINY PANKI

z dnia 29 grudnia 2008 roku

 

 

w sprawie nieodpłatnego nabycia na mienie gminne nieruchomości rolnych położonych w Kałmukach

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. „a” ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2004 roku, Nr 142, poz. 1591; z późn. zm.), art. 25 ust. 2 w związku
z art. 23 ust. 1 pkt 7 i art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.) oraz art. 24, ust. 5,
pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa(Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700)

 

 

 

Rada Gminy Panki

uchwala :

 

§ 1.

 

Wyraża się zgodę na nieodpłatne nabycie na mienie gminne nieruchomości rolnych położonych w Kałmukach oznaczonych nr działek 116/2 I 116/5 o łącznej powierzchni 0,2042 ha, należących do zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy
w Opolu, z przeznaczeniem pod drogę.

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Panki

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

artykuł nr 8

UCHWAŁA NR XX/134/08 RADY GMINY PANKI z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Panki

UCHWAŁA NR XX/134/08

RADY GMINY PANKI

z dnia 29 grudnia 2008 roku

 

 

w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność

Gminy Panki

 

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.9 lit.„a” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj.:Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591;z późn.zm.) oraz art. 25 ust. 2 w związku z art. 23 ust.1 pkt 7  i art.11  ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j.:Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz.2603, z późn.zm.)

 

 

Rada Gminy Panki

uchwala:

 

 

§ 1.

 

Wyraża się zgodę na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości gruntowej, położonej

w Żerdzinie oznaczonej jako działka nr 113 o powierzchni 2,2400 ha, stanowiącej własność Gminy Panki, objętej księgą wieczystą KW Nr 30954.

 

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Panki.

 

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

artykuł nr 9

UCHWAŁA NR XX/133/08 RADY GMINY PANKI z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

UCHWAŁA NR XX/133/08
RADY  GMINY  PANKI 
z  dnia 29 grudnia 2008 roku

 

w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2  pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (t.j.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z późn.zm.), art. 10 ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. Nr 179, poz. 1485;z późn.zm.)

 

 

Rada Gminy Panki
uchwala:

 

§ 1.

 

Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009, stanowiący załącznik

do uchwały.

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. 

 

§ 3.

 

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Załącznik Nr 1

   do Uchwały Nr XX/133/08

  Rady Gminy Panki

    z dnia 29 grudnia 2008 r.

 

GMINNY   PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA  ROK  2009.

 

 

Głównym celem programu jest ograniczenie używania narkotyków oraz rozwiązywanie związanych  z tym problemów poprzez:

- ograniczenie tempa wzrostu rozpowszechniania narkotyków,

- ograniczenie tempa przestępczości związaniem z używaniem narkotyków,

- ograniczenie zakażeń HIV, HCV i innych chorób związanych z używaniem narkotyków

- ograniczenie liczby zgonów wynikających z używania narkotyków,

- utrzymanie poprawy stanu zdrowia u osób poddawanych leczeniu i rehabilitacji.

 

Zasoby, podmioty przewidziane do realizacji Programu Przeciwdziałania Narkomanii

w Gminie Panki :

- Placówki oświatowe (szkoły, przedszkole)

- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

-  Policja

- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- Urząd Gminy w Pankach,

- Ośrodek Zdrowia w Pankach
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu,
- Zaproszeni do współpracy szkoleniowcy ,
- Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,

- Centrum Pomocy Rodzinie.


Zadania:

1. Upowszechnianie materiałów informacyjno - edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki narkomanii,

2. Upowszechnianie danych na temat rekomendowanych programów profilaktycznych
  oraz placówek prowadzących działalność profilaktyczną obejmującą problematykę
 
narkomanii,

3. Prowadzenie kampanii edukacyjnych dotyczących problematyki narkomanii,

4. Wprowadzanie do szkół programów profilaktyki narkomanii wśród dzieci i młodzieży,

5. Zewidencjonowanie na poziomie województwa placówek leczniczych i rehabilitacyjnych,

6.Upowszechnianie wiedzy na temat leczenia, rehabilitacji i ograniczania szkód zdrowotnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HARMONOGRAM   REALIZACJI   ZADAŃ

 

GMINNEGO PROGRAMU

 

PRZECIWDZIAŁANIA  NARKOMANII


 NA ROK 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.  ZWIĘKSZENIE  DOSTEPNOŚCI  POMOCY  TERAPEUTYCZNEJ I  REHABILITACYJNEJ  DLA  OSÓB  UZALEŻNIONYCH  OD  NARKOTYKÓW   I  OSÓB ZAGROŻONYCH  UZALEŻNIENIEM

 

 

Lp

Formy i rodzaj realizacji

Realizujący zadanie

Termin realizacji

1

Prowadzenie systematycznej działalności w formie motywowania do poddania się leczeniu i kierowania na leczenie odwykowe :

GOPS, Koordynator GPPN

ciągły

2

Informowanie społeczności o możliwościach uzyskania pomocy w zakresie terapii

Koordynator GPPN

ciągły

3

Pomoc psychologa i lekarza psychiatry

Poradnia odwykowa Kłobuck

stały

4

 

Pomoc poprzez nawiązanie współpracy z grupą psychoedukacyjną

Poradnia odwykowa Kłobuck

stały

5

Oświata zdrowotna i możliwość uzyskania pomocy farmakologicznej 

Ośrodek Zdrowia

stały

6

Współpraca z przedstawicielami różnych instytucji oraz służb społecznych mających bezpośredni kontakt z ofiarami przemocy w rodzinie : szkoły, pomoc społeczna, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, sądy, policja

Koordynator

GPPN

 

 

ciągły

7

Ropzpowszechnianie materiałów edukacyjnych oraz informacyjnych

Koordynator GPPN

ciągły

8

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Koordynator  GPPN

ciągły

9

Szkolenia  w zakresie podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do pracy z osobami uzależnionymi.

Koordynator GPPN

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  UDZIELANIE  RODZINOM  W  KTÓRYCH  WYSTĘPUJE  PROBLEM

  NARKOMANII  POMOCY  PSYCHOSPOŁECZNEJ  I  PRAWNEJ

 

 

 

Lp

Formy  i  rodzaj  realizacji

Realizujący

zadanie

 

Termin

realizacji

1

Zaewidencjonowanie zakładów opieki zdrowotnej prowadzącej leczenie i rehabilitację oraz programy ograniczenia szkód zdrowotnych wynikających z narkomanii

GOPS

Koordynator GPPN

 

ciągły

2.

Współpraca z opiekunami świetlic terapeutycznych

Koordynator GPPN

ciągły

3

Współpraca z GOPS celem uzyskania pomocy uzależnionym i ich rodzinom.

Koordynator GPPN

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.  PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ

I  EDUKACYJNEJ  W  ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA  NARKOMANII,

W  SZCZEGÓLNOŚCI KIEROWANEJ DO DZIECI I  MŁODZIEŻY

 

 

 

 

Lp

Formy i rodzaj realizacji

Realizujący zadanie

Termin realizacji

1

Realizacja programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w szkole i przedszkolu

Koordynator GPPN Dyrektorzy szkół

 

ciągły

2

Pogadanki o uzależnieniach dla uczniów  i rodziców

Dyrektorzy szkół

ciągły

3

Współpraca  z lekarzami, pielęgniarkami środowiskowymi, GOPS, policją, nauczycielami, księżmi.

Koordynator GPPN

ciągły

5

Propagowanie zdrowego i aktywnego trybu życia w ramach przeciwdziałania narkomanii

Dyrektor GOKiS

ciągły

6

Organizowanie przedstawień profilaktycznych wystawionych przez teatry o tematyce ukazującej problem uzależnień.

Koordynator GPPN

 

ciągły

7

Organizowanie  konkursów literackich, fotograficznych, plastycznych, sportowych oraz zajęć pozalekcyjnych przez  Szkoły Podstawowe, Gimnazjum,  GOK.

Dyrektorzy Szkół GOKiS Koordynator

GPPN

 

ciągły

8

Tworzenie warunków do właściwego spędzania wolnego czasu przez dzieci

i młodzież poprzez dofinansowanie aktywnych form wypoczynku, zakup niezbędnego sprzętu oraz zagospodarowanie czasu wolnego poprzez organizowanie wyjazdów na basen, do kina , teatru itp.

Dyrektorzy Szkół GOKiS Koordynator

GPPN

 

ciągły

9

Współpraca z organizacjami związkowymi, wyznaniowymi, pozarządowymi ; mającymi na celu promocje zdrowia .

Koordynator GPPN

ciągły

 

 

 

 

 

IV.  WSWPOMAGANIE  DZIAŁALNOŚCI  INSTYTUCJI , STOWARZYSZEŃ I OSÓB  FIZYCZNYCH  SŁUŻACYCH ROZWIĄZYWANIU  PROBLEMÓW NARKOMANII  I  PRZECIWDZIAŁANIU TEMU ZJAWISKU

 

 

Lp

Formy  i rodzaj  realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

 

1

Współpraca z podmiotami zajmującymi się zwalczaniem handlu narkotykami zwłaszcza w szkołach, miejscach spotkań młodzieży

Koordynator GPPN

ciągły

2

Włączanie się w ogólnopolskie kampanie edukacyjne mające na celu zapoznanie społeczeństwa  z  prawnymi regulacjami z zakresu problematyki  narkomanii

Koordynator GPPN

ciągły

3

Szkolenie osób realizujących zadania w zakresie narkomanii

Koordynator GPPN

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. POMOC SPOŁECZNA OSOBOM UZALEŻNIONYM I RODZINOM OSÓB UZALEŻNIONYCH DOTKNIĘTYM  UBÓSTWEM I WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM .

  INTEGROWANIE ZE ŚRODOWISKIEM  LOKALNYM

 

 

Lp

Formy i rodzaj  realizacji

Realizujący zadanie

Termin realizacji

 

1

Pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym

Koordynator GPPN

ciągły

2.

Integrowanie osób uzależnionych ze środowiskiem lokalnym

Koordynator GPPN

ciągły

3

Stworzenie punktu konsultacyjno - informacyjnego dla realizatorów programów przeciwdziałania narkomanii

Koordynator GPPN

ciągły

 

 

 

 

 

 

Łączna wysokość wydatków na realizację zadań programu w roku 2009

 

 

2.000

 

 

 

artykuł nr 10

UCHWAŁA Nr XX/132/08 RADY GMINY PANKI z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie na rok 2009.

UCHWAŁA  Nr XX/132/08
RADY  GMINY  PANKI
z dnia 29 grudnia 2008 roku

 

w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie na rok 2009.

 

  Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z późn. zm.),art. 4' ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 70; poz.473; z późn. zm.), art. 6, ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180, poz. 1493)

 

Rada Gminy Panki
uchwala:

§ 1.

Zatwierdza się gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie stanowiący załącznik do uchwały.

 

  § 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do

    Uchwały Nr XX/132/08

Rady Gminy Panki

z dnia 29 grudnia 2008 r.  

 

 

 

 

Gminny  Program

Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

Gminy  Panki na 2009 rok.

 

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ma na celu usystematyzowanie prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie na terenie gminy Panki. Poprzez realizację określonych w nim zadań wychodzi na przeciw najbardziej istotnym problemom społeczności lokalnej w zakresie profilaktyki uzależnień

a zarazem przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Jako priorytetowe zadania programu na rok 2009 przyjęto kontynuację i rozwijanie dotychczasowych działań ze szczególnym naciskiem na zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i psychologicznej osób uzależnionych i członków ich rodzin a także działania profilaktyczne skierowane do dzieci i młodzieży, których realizacja następować będzie  poprzez wspieranie programów profilaktycznych i organizację form spędzania czasu wolnego.

Realizacja programu ma za zadanie wpłynąć za zmniejszenie indywidualnych zagrożeń zdrowotnych i ekonomicznych wynikających z nadużywania alkoholu, na poprawę kondycji fizycznej, psychicznej i moralnej dzieci i młodzieży, oraz zwiększenie bezpieczeństwa

w sferze życia rodzinnego.

 

Program został opracowany w oparciu o zadania wynikające z :

- ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dn.26.10.1982 r.

  (Dz. U.Nr 35 poz. 230 z 1982 r. z późn. zm.),

- ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dn. 29.07. 2005 r.

 (Dz.U.180, poz.1483)

 

Wymienione ustawy tworzą spójny system, umożliwiający samorządowi gminy
prowadzenie lokalnej polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo - wychowawczej

i zdrowotnej wobec alkoholu oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Wyznaczają konkretne zadania i wskazują środki finansowe na ich realizację.

 

 

 Cele programu

 

 

1. Ograniczenie w Gminie Panki występowania negatywnych zjawisk będących skutkiem nadużywania alkoholu  oraz przemocy w rodzinie.

2. Zwiększenie dostępności do terapii osób uzależnionych i współuzależnionych.

3. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci, młodzież i dorosłych.

  Zadania i sposoby realizacji

 

 

Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

 

Cel działania:

 

zmniejszenie skutków degradacji psychofizycznej osób uzależnionych i współuzależnionych

 

1. Współpraca z placówkami służby zdrowia w zakresie diagnozowania,  leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych i współuzależnionych.

2. Dofinansowanie dodatkowych programów profilaktycznych dla osób uzależnionych od alkoholu nie objętych kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia, prowadzonych

  w placówkach zajmujących się profilaktyką i leczeniem uzależnień.

3. Prowadzenie i finansowanie Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem uzależnienia od alkoholu oraz członków ich rodzin, a także dla sprawców i ofiar przemocy w rodzinie.

4. Rozpowszechnianie informacji o możliwościach uzyskania pomocy dla osób z problemem alkoholowym i ofiar przemocy w rodzinie.

 

 

Udzielanie rodzinom,   w   których   występują   problemy   alkoholowe, pomocy  psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

Cel działania:

 

  Zmniejszenie uciążliwości zaburzeń życia rodzinnego na skutek problemów alkoholowych

  i przemocy w rodzinie

 

1. Podejmowanie czynności zmierzających do objęcia leczeniem osób uzależnionych od alkoholu prze Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w szczególności;

- realizacja ustawowych działań wobec osób nadużywających alkoholu oraz uzależnionych od  

alkoholu i pokrywanie kosztów realizacji tych zadań,

- kierowanie osób  na badania przez biegłych sądowych w celu wydania opinii w przedmiocie

  uzależnienia od alkoholu,

- kierowanie do sądu wniosków o zastosowanie obowiązku leczenia odwykowego.

2. Koordynowanie działań dotyczących pomocy ofiarom przemocy w rodzinie poprzez współpracę z Policją, GOPS, przedstawicielami służby zdrowia, kuratorami, nauczycielami oraz organizacjami pozarządowymi i osobami fizycznymi realizującymi program przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

3. Finansowanie szkoleń grup zawodowych zaangażowanych w problematykę uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie w celu zwiększenia liczby kompetentnych służb społecznych, a w szczególności: pracowników socjalnych, funkcjonariuszy policji, pedagogów oraz finansowanie szkoleń dla członków GKRPA i pokrywanie kosztów delegacji.

4. Stosowanie procedury interwencji „Niebieska Karta”, rozpoznawanie zaburzeń życia rodzinnego na skutek nadużywania alkoholu i stosowania przemocy w rodzinie.

5. Pomoc psychologiczna dla dzieci uczęszczających na zajęcia w świetlicach szkolnych.

6. Organizowanie wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży z grup ryzyka.

 

 

Prowadzenie  profilaktycznej działalności informacyjnej  i edukacyjnej  w  zakresie  rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.

 

Cel działania:

 

 zapobieganie wczesnej inicjacji alkoholowej

 

1. Finansowanie szkolnych programów profilaktyczno - wychowawczych szkół i gimnazjum

  w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie.

2. Finansowanie prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży mających

  na celu propagowanie zdrowego stylu życia.

3. Dożywianie dzieci z rodzin problemowych w szkołach podstawowych i gimnazjach jako

  uzupełnienie działań prowadzonych w ramach szkolnych programów profilaktycznych.

4. Udział w kampaniach profilaktyczno – edukacyjnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.

5. Finansowanie zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach popularyzacji bezpiecznych

 form spędzania wolnego czasu i promujących zdrowy tryb życia.

6. Zakup i dystrybucja ulotek, broszur, plakatów, książek, czasopism specjalistycznych i innych

  materiałów edukacyjnych i promocyjnych, związanych z realizacją zadań określonych

  w programie.

7.Organizowanie imprez dla dzieci ze środowisk dotkniętych różnymi dysfunkcjami

 (imprezy z okazji Dnia Dziecka, Mikołaja, imprezy integracyjne).

 

 

Wspomaganie działalności instytucji,   stowarzyszeń   i osób fizycznych  służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

Cel działania:

 

tworzenie bazy materialnej i organizacyjnej dla realizacji programów rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

 

1. Dofinansowanie działalności Gminnego Ośrodka Kultury, który prowadzi zajęcia  

  pozalekcyjne:  plastyczne, muzyczne i inne rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży ze

  szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z grup ryzyka.

2. Dofinansowanie imprez o charakterze kulturalno – turystycznym, promującym idee trzeźwości  

oraz zdrowego stylu życia.

3. Pomoc psychologiczna dla dzieci poprzez wspomaganie działalności świetlic działających przy

  szkołach.

4. Dofinansowanie utrzymania pomieszczeń, w których funkcjonują Punkt Konsultacyjny oraz

  prowadzone są zajęcia pozalekcyjne dla  dzieci i  młodzieży.

5. Pomoc w zaopatrywaniu różnych instytucji i organizacji w materiały edukacyjne dotyczące

  rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie.

6. Zakup sprzętu sportowego do pozalekcyjnych zajęć sportowych.

 

 

 

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i art. 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego:

 

Cel działania:

 

przestrzeganie przepisów ustawy w zakresie zakazu reklamy napojów alkoholowych, ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym oraz na kredyt i pod zastaw

 

1. Prowadzenie kontroli w punktach sprzedaży napojów alkoholowych.

2. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy podejmowanie działań

interwencyjnych oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego za

naruszenie przepisów mówiących o zakazie reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz

zabraniających sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, osobom

do 18 roku życia na kredyt lub pod zastaw.

 

  Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

Zadania Komisji określa ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 Do zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy w   szczególności:

1. inicjowanie działań w zakresie realizacji zadań własnych gminy związanych z profilaktyką

  i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

2. przyjęcie zgłoszenia w przypadku występowania nadużywania alkoholu z jednoczesnym  

  wystąpieniem przesłanek z art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

  alkoholizmowi,

3. wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i zmotywowanie do leczenia  

  odwykowego,

4. podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby

  uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa

  odwykowego,

5. współpraca z policją w celu diagnozowania oraz zapobiegania zjawiskom patologii,

6. kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń w stosunku do podmiotów

gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia

w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,

7. opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych,

8. podejmowanie działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, profilaktyki szkolnej

  i rodzinnej oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym,

9. podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13¹ i art. 15

  ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie

  przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,

10.udział w szkoleniach przeznaczonych dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych.

 

 Realizatorzy Programu

 

1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych..

2. Koordynator Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

3. Służba Zdrowia .

4. Realizatorzy programów profilaktycznych w szkołach, nauczyciele i pedagodzy.

5. Gminne Instytucje Kultury.

6. Punkty Informacyjno-Konsultacyjne dla osób z problemem alkoholowym,
  narkomanii i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

7. Świetlice szkolne i środowiskowe w Pankach i Janikach.
8. Policja.

9. Inne podmioty, którym mogą być zlecane zadania wynikające z programu.

 

Zasady wynagradzania członków Gminnej   Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych :

1. Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Komisji,

2. Ustala się wynagrodzenie w kwocie  100.00 zł brutto za pracę na jednym posiedzeniu.

  Wypłata łącznego wynagrodzenia za wszystkie posiedzenia, następuje jednorazowo

w ciągu roku.

 

 

Źródła i zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

 

1. Źródłem finansowania zadań wynikających z Programu są środki finansowe budżetu gminy  

  pobierane za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy

  Panki;

2. Sposób wydatkowania środków finansowych określa harmonogram zadań i wydatków

  wynikających z Programu,

 3. Dokumentem prawnym tworzącym podstawę do prowadzenia i finansowania działań

związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia

26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

z  późniejszymi zmianami oraz wytyczne Państwowej Agencji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych,

4. Obsługę finansowo – księgową zadań wynikających z Programu – wykonuje księgowość

Urzędu Gminy. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HARMONOGRAM   REALIZACJI   ZADAŃ

 

GMINNEGO PROGRAMU

 

PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH  

oraz

PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
 NA ROK 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.  ZWIĘKSZENIE  DOSTEPNOŚCI  POMOCY  TERAPEUTYCZNEJ 

I  REHABILITACYJNEJ  DLA  OSÓB  UZALEŻNIONYCH  OD  ALKOHOLU

 

 

 

 

 

 

Lp

Formy i rodzaj realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

1

2

3

4

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadzenie systematycznej działalności w formie motywowania do poddania się leczeniu i kierowania na leczenie odwykowe :

Ø   wywiady środowiskowe

Ø   badania przez biegłego

Ø   rozmowy z uzależnionymi

Ø   dostarczenie materiałów informacyjno edukacyjnych

Ø   bieżąca działalność GKRPA

 

Gminna Komisja RPA, GOPS,

Koordynator

GRPA

 

 

 

ciągły

2

 

 

 

Informowanie społeczności o możliwościach uzyskania pomocy w zakresie terapii

 

Gminna Komisja

Koordynator

Sołtysi

 

 

ciągły

3

 

 

Pomoc psychologa i lekarza psychiatry

Poradnia odwykowa

Kłobuck

 

ciągły

4

 

 

Pomoc poprzez nawiązanie współpracy z grupą psychoedukacyjną

Poradnia odwykowa

Kłobuck

 

ciągły

5

 

Oświata zdrowotna i możliwość uzyskania pomocy farmakologicznej 

Ośrodek

Zdrowia

 

ciągły

6

 

 

 

Kontynuacja działalności punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin .

Wstępne motywowanie do terapii

Koordynator

GPPRPA

Komisja RPA

 

 

ciągły

7

Współpraca z przedstawicielami różnych instytucji oraz służb społecznych mających bezpośredni kontakt z ofiarami przemocy w rodzinie : szkoły, pomoc społeczna, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, sądy, policja

Koordynator

GPPRPA

Komisja RPA

 

 

ciągły

8

Zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych oraz informacyjnych dla punktów konsultacyjnych, GOPS, Biblioteki, Szkół Podstawowych i Gimnazjum

Koordynator

GPPRPA

 

ciągły

9

Współpraca z organizacjami pozarządowymi

Koordynator

GPPRPA

ciągły

1

2

3

4

10

Opieka nad dziećmi z rodzin patologicznych

i szczególnie zaniedbanych, mająca na celu stworzenie korzystnych warunków integracji wśród dzieci i młodzieży :

Ø   dofinansowanie wyjazdów dzieci na wycieczki klasowe

Ø   dofinansowanie kolonii i obozów oraz obozów terapeutycznych dla dzieci i rodzin

Ø   dofinansowanie imprez okolicznościowych typu „Dzień dziecka”, „Mikołaj”  itp.

Ø   zakup paczek świątecznych

 

 

 

 

Koordynator GPPRPA

 

Gminna Komisja

RPA

 

 

 

 

 

 

ciągły

11

Szkolenia dla członków GKRPA, pracowników GOPS, nauczycieli  w zakresie podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do pracy z osobami uzależnionymi, współuzależnionymi oraz ofiarami przemocy w rodzinie

 

Koordynator GPPRPA

 

 

ciągły

12

Doposażenie świetlic działających przy szkołach w celu umożliwienia prowadzenia prac terapeutycznych oraz zajęć z dziećmi

i młodzieżą, mających na celu wstępne informowanie o zagrożeniu chorobą alkoholową i sposobach na zapobieganie jej zaistnieniu.

 

Koordynator GPPRPA

Komisja RPA

 

 

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  UDZIELANIE  RODZINOM  W  KTÓRYCH  WYSTĘPUJĄ  PROBLEMY

  ALKOHOLOWE POMOCY  PSYCHOSPOŁECZNEJ  I  PRAWNEJ

  A  W  SZCZEGÓLNOŚCI  OCHRONY  PRZED  PRZEMOCĄ 

 

 

 

Lp

Formy  i  rodzaj  realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

1

2

3

4

1

Funkcjonowanie punktu konsultacyjnego dla ofiar przemocy w rodzinie przy GOPS

- pomoc administracyjno prawna udzielana

  osobiście lub telefonicznie

- rozpoznawanie i przeciwdziałanie  

  zjawiskom przemocy w rodzinie

- współpraca z punktem konsultacyjnym dla osób

uzależnionych

 

Kierownik

GOPS

Koordynator GPPRPA

Gminna Komisja

RPA

 

 

 

 

ciągły

2.

Współpraca z opiekunami świetlic terapeutycznych

Koordynator GPPRPA

ciągły

3

Udzielanie pomocy materialnej i rzeczowej rodzinom w których występuje problem alkoholu, przemocy w rodzinie oraz zaniedbania w zapewnieniu podstawowych potrzeb zapewniających normalne funkcjonowanie rodziny

 

Koordynator GPPRPA

Kierownik GOPS

 

 

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.  PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ

  I  EDUKACYJNEJ  W  ZAKRESIE  PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH

  W  SZCZEGÓLNOŚCI KIEROWANEJ DO DZIECI I  MŁODZIEŻY

  W  TYM  PROWADZENIE  POZALEKCYJNYCH  ZAJĘĆ  SPORTOWYCH,

  A  TAKŻE  DZIAŁAŃ  NA  RZECZ  DOŻYWIANIA  DZIECI

  UCZESTNICZĄCYCH  W  POZALEKCYJNYCH  PROGRAMACH 

  OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZYCH  I  SOCJOTERAPEUTYCZNYCH

 

 

 

 

Lp

Formy i rodzaj realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

1

2

3

4

1

Realizacja programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w szkole i przedszkolu

Koordynator GPPRPA

Dyrektorzy

 

ciągły

2

Pogadanki o uzależnieniach dla uczniów

i rodziców

Dyrektorzy

szkół

ciągły

3

Współpraca lekarz – pielęgniarka, GOPS, Komisja RPA, Policja , nauczyciele, księża

Koordynator GPPRPA

ciągły

4

Ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez nieletnich poprzez rozmieszczenie plakatów o tematyce antyalkoholowej oraz informacyjnych o zagrożeniach spowodowanych spożywaniem alkoholu i przepisach obowiązujących w tym temacie

Koordynator GPPRPA

Dyrektorzy szkół, pracownik ds. działalności gospodarczej

 

 

 

ciągły

5

Organizowanie gminnych imprez  kulturalnych rozbudzających zainteresowania muzyką, poezją, tańcem, sztuką, plastyką, filmem, sportem oraz współpraca z młodzieżową orkiestrą dętą i kołem emerytów i rencistów.

 

Dyrektor GOK

 

ciągły

6

Organizowanie przedstawień profilaktycznych wystawionych przez teatry o tematyce ukazującej problem uzależnień od alkoholu, tytoniu, narkotyków i innych środków odurzających

 

Koordynator GPPRPA

 

 

 

ciągły

7

Organizowanie  konkursów literackich, fotograficznych, plastycznych, sportowych oraz zajęć pozalekcyjnych przez  Szkoły Podstawowe, Gimnazjum,  GOK.

Dofinansowanie nagród oraz zajęć pozalekcyjnych.

 

 

 

Dyrektorzy Szkół

GOK-u

Koordynator GPPRPA

 

 

ciągły

1

2

3

4

8

Tworzenie warunków do właściwego spędzania wolnego czasu przez dzieci

i młodzież poprzez dofinansowanie aktywnych form wypoczynku, zakup niezbędnego sprzętu oraz zagospodarowanie czasu wolnego poprzez organizowanie wyjazdów na basen, do kina , teatru itp.

Dyrektorzy szkół

Koordynator GPPRPA

ciągły

9

Współpraca z organizacjami związkowymi, wyznaniowymi, pozarządowymi ; mającymi na celu promocje zdrowia i trzeźwych obyczajów.

Koordynator GPPRPA

 

ciągły

10

Współpraca z młodzieżą zrzeszoną w Klubie Sportowym

Koordynator GPPRPA

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.  WSWPOMAGANIE  DZIAŁALNOŚCI  INSTYTUCJI , STOWARZYSZEŃ

  I OSÓB  FIZYCZNYCH  SŁUŻACYCH ROZWIĄZYWANIU

  PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

Lp

Formy  i rodzaj  realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

1

2

3

4

1

Współpraca z podmiotami zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych

Koordynator GPPRPA

ciągły

2

Poszerzanie lokalnej koalicji trzeźwości

Koordynator GPPRPA

ciągły

3

Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  :

a/ wynagrodzenia za pracę Komisji

b/ opinie biegłego lekarza

c/ wywiady środowiskowe

d/ przejazdy służbowe oraz szkolenia

koordynatora , przewodniczącego

i  członków komisji

 

 

 

Koordynator

GPPRPA

 

 

 

 

ciągły

4

Dofinansowanie innych instytucji

i stowarzyszeń

Koordynator

GPPRPA

ciągły

5

Rezerwa środków do dyspozycji Wójta Gminy na działalność profilaktyczną i rozwiązywanie problemów alkoholowych

Koordynator GPPRPA

ciągły

6

Zasady  wydatkowania środków za prace związane z wdrażaniem GPPiRPA :

Ø   za pracę w Komisji  podczas

  posiedzenia 100 zł.

Ø   za  sporządzenie protokołu kontroli punktów sprzedaży alkoholu  30 zł.

Ø   za sporządzenie wywiadu środowiskowego 30 zł.

Ø   wypłaty łącznego wynagrodzenia za wszystkie posiedzenia jednorazowo

  w ciągu roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.  PODEJMOWANIE  INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM  

PRZEPISÓW OKREŚLONYCH  W ART. 13.1  I  15  USTAWY  

ORAZ WYSTEPOWANIE  PRZED  SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA

PUBLICZNEGO

 

 

 

Lp

Formy i rodzaj  realizacji

Realizujący

zadanie

Termin

realizacji

1

2

3

4

1

Realizacja uchwał przyjętych przez Radę Gminy mających na celu ograniczanie dostępu do alkoholu :

uchwała w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów

uchwała w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poza miejscem sprzedaży

 

 

Pracownik ds. ewidencji działalności gospodarczej

 

Koordynator

GPPRPA

 

 

 

 

 

ciągły

2

Szkolenie dla podmiotów dokonujących sprzedaży napojów alkoholowych

Pracownik ds. ewidencji działalności gospodarczej

 

 

ciągły

3

Włączanie się w ogólnopolskie kampanie edukacyjne mające na celu zapoznanie społeczeństwa  z prawnymi regulacjami

z zakresu problematyki alkoholowej

Koordynator GPPRPA

 

ciągły

4

Podejmowanie działań kontrolnych i interwencyjnych w stosunku do podmiotów handlujących alkoholem.

oraz kontrola przestrzegania przepisów dotyczących  zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych (art. 13 1 ustawy)

Gminna Komisja RPA

Pracownik ds. ewidencji

działalności gospodarczej

 

 

 

ciągły

5

Kontrola rynku w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim , osobom nietrzeźwym  oraz na kredyt lub pod zastaw

Gminna Komisja RPA

Pracownik ds. ewidencji działalności gospodarczej

 

 

 

ciągły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO POPRZEZ  

  ORGANIZOWANIE I  FINANSOWANIE  CENTRÓW  INTEGRACJI 

  SPOŁECZNEJ 

 

 

 

 

L.p.

Formy i rodzaj działań

Odpowiedzialny

Termin realizacji

1

 

Wspieranie i współpraca z Centrum Integracji Społecznej;  kierowanie do nich  z  terenu gminy osób uzależnionych po uprzednim odbyciu terapii odwykowej

 

Koordynator

GPPRPA

 

ciągły

 

 

 

 

 

 

Łączna wysokość wydatków na realizację zadań programu w roku 2009

 

 

70.000