Udostępnienie informacji publicznej

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej należy złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy w Pankach (nr pokoju 15) lub przesłać na adres:

  • -Urząd Gminy w Pankach - ul. Tysiąclecia 5, 42-140 Panki
  • -adres e-mail: sekretariat@panki.pl
  • -poprzez elektroniczą platformę usług administracji publicznej epuap.gov.pl bądź www.sekap.pl /Uwaga: w celu złożenia dokumentów przez platformę elektorniczną niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, a dla platformy www.sekap.pl dopuszczalne jest również posiadanie podpisu CC SEKAP/
  • Zasady dostępu do informacji publicznej


    Zasady dostępu do informacji publicznej reguluje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).
    Ustawa precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych.
    Ustawa nakazuje organom władzy państwowej (i innym podmiotom) udostępniać każdą informację o sprawach publicznych tj. informację publiczną (art.1, ust.1).
    Wyjątek stanowią informacje niejawne (art.5, ust.1).

    Zgodnie z ustawą prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania takiej informacji, zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych. Na prawo do informacji publicznej składają się uprawnienia do:
    - uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej,
    - wglądu do dokumentów urzędowych,
    - dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z
    powszechnych wyborów.

    Prawo to przysługuje każdej osobie (art.2 ust.1). Od osoby występującej o informację publiczną nie wolno żądać uzasadnienia wniosku (art.2 ust.2).

    Ogólna zasada udostępniania każdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznianiu. Są to m.in. informacje o:
    - organach władzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach;
    - zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej - w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach;
    - polityce władz - w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych;
    - danych publicznych - w tym dokumenty urzędowe, stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez funkcjonariuszy publicznych, treść wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacja o stanie państwa;
    - majątku publicznym.

    Na mocy ustawy mają być jawne i dostępne posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z wyborów. Ustawa nakazuje sporządzać i udostępniać stenogramy lub protokoły z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojęcie dokumentu urzędowego, który podlega upublicznianiu.

    Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy (art.6, ust.2).

    Opis procedury wnioskowej


    Zgodnie z ustawą udostępnienie informacji publicznych następuje poprzez:

    1. ogłaszanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej,
    2. udostępnienie na wniosek zainteresowanego,
    3. wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z powszechnych wyborów,
    4. wyłożenia lub wywieszenia informacji publicznej w miejscach ogólnodostępnych,
    5. umieszczanie informacji publicznych w centralnym repozytorium informacji publicznych prowadzonym przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji w dostępnej sieci teleinformatycznej.

    Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny.

    Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium jest udostępniana na wniosek.

    Forma wniosku jest dowolna. Wniosek może być złożony:

  • ustnie,
  • pisemnie,
  • drogą elektroniczną.
  • Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.

    Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w tym terminie podmiot zobowiązany do jej udostępnienia powiadamia wnioskodawcę o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz podaje nowy termin jej udostępnienia. Nowy termin nie może być jednak dłuższy niż 2 miesiące od złożenia wniosku.

    Udostępnienie informacji następuje w formie określonej we wniosku.

    Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób określony we wniosku podmiot zobowiązany do jej udostępnienia, powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia jej w tej formie i podaje formę w jakiej informacja może być udostępniona. W takim przypadku jeżeli wnioskodawca w ciągu 14 dni od powiadomienia nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w formie wskazanej w powiadomieniu, postępowanie zostaje umorzone.

    Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniona w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

    W przypadku gdy wniosek o udostępnienie informacji publicznej wpłynie do podmiotu, który nie posiada informacji o którą prosi wnioskodawca, wtedy należy niezwłocznie poinformować wnioskodawcę o braku wnioskowanej informacji.

    Odmowa udostępnia informacji publicznej następuje w drodze decyzji administracyjnej.

    Opis zaskarżenia bezczynności gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego


    Proces udostępniania informacji publicznej podlega kontroli sądowej, którą sprawują sądy administracyjne. Sądową kontrolę w tym zakresie sprawują Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Najwyższy Sąd Administracyjny w Warszawie w przypadku spraw kasacyjnych.
    Oznacza to że każdy, któremu w terminie nie została udostępniona informacja publiczna może wnieść skargę na bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Tryb postępowania przez ww. sądami reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo postępowania przed sądami administracyjnymi.

    Skargę wnosi się do sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, którego bezczynność jest przedmiotem skargi. Skarga powinna zawierać:
    1) wskazanie zaskarżonej czynności,
    2) oznaczenie organu, którego bezczynność dotyczy,
    3) określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego.

    Organ przekazuje skargę, akta oraz odpowiedź na skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 15 dni od dnia jej otrzymania.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatruje skargę w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt.

    Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej


    Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na jej niejawność (ochrona danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnica państwowa, służbowa, skarbowa, statystyczna). Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej. Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni
    (art. 16, ust.2, pkt 1).

    Informacje nie udostępnione w serwisie BIP można uzyskać na zasadach określonych w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).